مقاوم سازی تیر بتنی با الیاف FRP

مقاوم سازی تیر بتنی با الیاف FRP

کد مطلب : 161

امروز الیاف های کربن و سایر انواع الیاف FRP کاربرد های مختلفی در صنایع مختلف از جمله ساختمان ، کشتی سازی وهواپیما سازی دارند . در ایران و سایر کشور ها عمده مصرف الیاف کربن در مقاوم سازیساختمان ها و نیز الیاف شیشه اجرای پوشش های فایبرگلاس با مقاومت شیمیایی بالا میباشد.

در حال حاضر الیاف Frp با برند های مختلفی موجود می باشد که از جمله معتبر ترین آنهاشرکت های سیکا سوئیس و کوانتم انگستان می باشد. شما می توانید برای مشاور و خریدالیاف با بخش فروش کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران تماس حاصل فرمایید.

عبارت مقاوم سازی تیربتنی با الیاف FRP، روش اجرای مقاوم سازی تیر بتنی ، مقاوم سازی تیرهای بتنی ، مقاوم سازی تیر کرمو، اجرای مقاوم سازی با الیاف FRP ، شرکت مقاوم سازی ، شرکت مقاوم سازی با الیاف FRP در سایت کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران شما می توانید جهت دسترسی به مطالب ، استانداردهاو محصولات مورد نظر خود از طریق پنجره جستجو در سمت راست صفحه اقدام نماید.

همچنین شما می توانید جهت کسب مشاوره و اطلاعاتتکمیلی فنی ، اجرایی  و مالی با بخش فنی ومهندسی و یا فروش مجموعه کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران (09120916271-44618462-44618379-021 ) تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

تقویت و مقاوم سازی سازه های بتنی تقویت  و مقاوم سازی تیرهای بتنی

توان‌بخشي (بهسازي)، روند و شيوه تعميركردن يا اصلاحكردن يك سازه به منظور دستيابي به شرايط بهره‌برداري جديد و يا افزايش عمر مفيد بهره‌برداريآن است.

در واقع ما در طرح و اجرای مقاوم سازی به دنبالحصول شرایط جدید در سازه بتنی از نظر بهره برداری و یا بارگذاری می باشیم. عملیاتمقاوم سازی می تواند به علل زیر مورد نیاز باشد :

·       اشتباهات و مشکلات طراحی

·       مشکلات و اشتباهات اجرایی

·       تغییر در استانداردها و آیین نامه ها

·       افزایش عمر مفید بهره برداری

·       تغییر کاربری سازه

·       افزایش طبقات و بار وارده

پر واضح است که در گزینه اول ما نیاز به شرایطیبوده ایم  یا نیازمند آن می باشیم که بهعلت اشتباهات در طرح و اجرا الان دارای آن نبوده و نیازمند آن می باشیم که به آنبرسیم . مانند زمانی که بتن نتوانسته مقاومت لازم را کسب نماید ، یا زمانی کهابعاد عضو باربر کوچک تر از ابعاد مورد نیاز اجرا گردیده است. همچنین این امر میتواند زمانی اتفاق بیافتد که ستون به صورت خارج از محور و یا دچار پیچش شده است.

 

در چهار گزینه بعد ، سازه در شرایط موجود مشکلینداشته و شرایط جدید بهره برداری ایجاب می کند که تغییراتی از منظر باربری در سازهایجاد گردد. به طور مثال سازه در زمانی طراحی و اجرا می گردد و پس از چند سالتغییراتی در آیین نامه طراحی مانند آیین نامه 2800 داده می شود که نیازمند اصلاحاستراکچر سازه می باشد.

یا ما سازه ایی داریم که اکنون عمر مفید آن اتمامیافته و یا در شرف اتمام است و ما تصمیم داریم چند سال دیگر از سازه بهره بردارینماییم.  همچنین ممکن است ما سازه وساختمان داشته باشیم که طرح و اجرای ان براساس طاختمان مسکونی انجام شده باشد و درآینده ما تصمیم بگیریم از آن کاربری آموزشی و یا اداری داشته باشیم.

در خصوص گرینه آخر می توان ساختمانی را متصور شدکه چند سال پس از احداث بنا به تغییرات قوانین و یا توجیهات اقتصادی تصمیم گرفتهمی شود طبقاتی به سازه اضافه گردد که قبلا پیش بینی نشده است.

در همه این موارد ما نیازمند ایت هستیم که باربریسازه را افزایش و به نقطه B برسانیم.

 

امروز روش های مختلفی برای مقاوم سازی و تقویتسازه های بتنی وجود دارد. هر یک از روش های دارای مزایا ، معایب و محدودیت هایی میباشند. از جمله مهمترین عوامل موثر در انتخاب روش تعمیر می توان به ابعاد ومحدودیت های ابعادی در روش تعمیر ، محدودیت های معماری ، محدودیت ها افزایش باربری، محدودیت های زمانی ، محدودیت های بهره برداری اشاره کرد.

 

برخی از انواع روش های مقاوم سازی سازههای بتنی به شرح ذیل می باشد :

·       استفاده از الیاف FRP

·       ژاکت بتنی

·       ژاکلت فلزی

·       افزایش ابعاد عضو باربر

·       افزایش ظرفیت برابر بستر ( مقاوم سازی فونداسیون)

·       افزایش دیوارهای برشی

·       افزایش اعضا باربر و کاهش بار وارده به عضو باربر

·       ...

لازم به ذکر است در پاره ای موارد ممکن استعملیات مقاوم سازی به صورت همزمان با فرآیند ترمیم و تعمیر انجام شود تا سازهموجود ابتدا به شرایط قابل بهره برداری رسید و سپس ظرفیت های آن ارتقاء داده شود.

 

مقاوم سازی تیرهای بتنی موجود با بکارگیریالیاف FRP

با توجه به اینکه الیاف FRP مقاومت کششی بسیار بالایی نسبت به ورقهای فولادی دارند(در حدود 10 برابر)، استفاده از این الیاف برای تقویت خمشی و مقاوم سازی تیرهای بتنیگزینه مناسبی است.

با چسباندن صفحات FRP  به قسمت تحتانی تیر بتنی(بخشی که به کشش می افتد) که تحت نیروی خمشی قرار گرفته، مقاومت خمشی تیر به میزانقابل توجهی افزایش می یابد.

نتایج آزمایشات مختلف نشان می‌دهد که سختی تیرهایبتنی تقویت شده با الیاف کربن یا شیشه CFRP و GFRP، بعد از ترک خوردگی بسیار بیشتر از سختی تیرهایتقویت نشده بعد از ترک خوردگی است که این مسئله در هنگام زلزله بسیار کار آمد و مفیداست.

اتصال مصالح FRP به ناحيه كششي بتن به طوري كه راستاي الياف آن در جهتطولي يك عضو خمشي باشد، باعث افزايش مقاومت خمشي آن عضو ميگردد و در صورتی که راستايالياف عمود بر محور طولي تير يا مايل باشد (نقش رکابی خارجی U شکل) موجب افزایش مقاومت برشی تیر میشود.

 

الیاف FRP چیست ؟

فیبرهای پلیمری تقویت شده FRP یا همان Fiber Reinforced Polymer/Plastic ها را می‌توان برای ترمیم یا تقویت و بهسازیانواع سازه‌های بتنی با تصب بر روی سطح (دالها و تیرها، ستون‌ها، دیوارهای حمال، شناژهاو فونداسیون) و در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، ساختمان‌های صنعتی، تکیه‌گاه‌هایماشین‌الات و تاسیسات سنگین، سازه‌های آبی از قبیل سد، کانال، کالورت و غیره، پل‌هایجاده‌ای و ریلی، مخازن و منابع آب و مایعات، سیلوها و برج‌های خنک‌کننده به کار برد.

با پیشرفت‌های علم و فناوری، امروزه متخصصین امر ساختوساز سعی می‌کنند به تکنولوژی ساخت مواد جدیدی دست یابند که علاوه بر انجام وظیفه‌هایدر نظر گرفته شده از جنبه‌های دیگر مؤثر بر سازنده مانند وزن، مقاومت، راحتی کاربردو طول عمر نیز برتری‌هایی داشته باشند. یکی از این مواد که دارای مزیت‌های شمرده شدهمی‌باشند کامپوزیت‌های پلیمری می‌باشند. این مواد قابلیت استفاده به صورت‌های مختلفو در قسمت‌های مختلف سازه را دارند.

 

مطالب :

۱ روش الیاف کربنی (FRP)

۲ روش الیاف پلیمری

۳ ورقه‌های اف‌آرپی

۴ تعمیر و تقویت اعضاء خمشی به وسیله FRP

۵ تاریخچه

۶ مقدمه

۷ ساختار مصالح FRP

۸ الیاف شیشه

۹ الیاف کربن

۱۰ الیاف آرامید

۱۱ مقاوم‌سازی سازه‌های بتن آرمه با موادFRP

۱۲ ورقه‌های اف‌آرپی

 

روش الیاف کربنی (FRP) : عوامل بسیاری در طبیعت سبب آسیب رساندن به سازه‌های بتنی و غیربتنی می‌شود که می‌توان به عوامل محیطی چون آب، باد، خاک و آسیب‌هایی چون توفان، سیل،زمین لرزه و همچنین عوامل میکانیکی و نیروگاهی و ... نیز یاد نمود که با پیشرفت تکنولوژیدر ترمیم سازه‌های بتنی و تداوم این بستر فرآورده‌های ویژه‌ای جهت بازسازی این نوعآسیب‌ها ساخته شده است. از این فرآورده‌ها می‌توان الیاف کربنی (FRP) را نام برد. ورق الیاف کربنی سبک، بافته شده از الیاف کربنی سبک استکه برای پایدار سازی به کار می‌رود، این فرآورده برای مواردی چون: جایگزین نمودن میلگردهایاز بین رفته، افزایش تاب و شکل پذیری ستونها، افزایش تحمل بار در سازه‌ها، تغیر کاربریدر سازه‌ها، طراحی جهت رفع عیوب، تاب در برابر تکانه‌های لرزشی و جلوگیری از بروز مشکلاتناشی از زمین لرزه بکار می‌رود. کاربرد چند کاره برای برطرف کردن هر نوع نیاز به مقاوم‌سازی،نرمش پذیری، ژئومتری سطح (تیرها، ستون‌ها، دودکشها، دیوارها و ...) و چگالی پایین جهتافزایش کمینه وزن به سازه، افزاینده تاب خمشی و کششی، پایداری در برابر مواد شیمیاییو شرایط محیطی، افزایش قدرت باربری بدون فرسودگی از ویژگی‌های این فرآورده هستند.

 

روش الیاف پلیمری : بازسازی و تقویت ویژه جهت کارهایمقاوم‌سازی و بازسازی بتن استفاده از مواد تعمیراتی ویژه و یا مواد تعمیراتی با الیافپلیمری می‌باشد که از بهترین مارک‌های آن می‌توان lanko (فرانسه)، xypex(کانادا)، forsroc (انگلستان) و sika (سوئد) و همچنین مواد nano تکنولوژی را نام برد که این مواد تعمیراتی جهت زیر سازی ستونها و تیرها و دال‌هاو دیوارها بسیار کارا هستند و نیز از این مواد می‌توان به عنوان عایق نیز استفاده نمود.از ویژگیهای آن می‌توان دوغاب تیکسوتروپ، چسبندگی بالا، پایداری مکانیکی اولیه و نهاییبسیار بالا، مقاوم به آب دریا و آبهای سولفاتی و بدون مشکل زیست محیطی یاد کرد .

 

ورقه‌های اف‌آرپی : ورقه‌های FRP (فیبرهای پلیمری تقویت شده) نوعی ماده کامپوزیت متشکل از دو بخش فیبریا الیاف تقویتی است که به وسیله یک ماتریس رزین از جنس پلیمر احاطه شده است. فیبرهایFRP به روش پلی اکریلونیتریل(PAN) ساخته می‌شوند و میلگردها و پروفیل‌ها به روش پالتروژن (Pultrusion) تولید می‌گردند که در این روش دسته‌های الیافپس از آغشته شدن با رزین پس از عبور از یک قالب در کنار هم قرار گرفته و یک پروفیلدارای مقطع ثابت را به وجود می‌آورند. محصولات پلیمری مورد استفاده در سازه‌ها به شکلورق هایFRP، میلگردهای FRP، مش‌های FRP و پروفیل‌های FRP وجود دارد. از این محصولات برای ساخت و تقویت سازه‌هااستفاده می‌شود.

 

تعمیر و تقویت اعضاء خمشی به وسیله FRP : وزن کم، انعطاف‌پذیری بالا، سهولت حمل و نقل، سرعت عمل بالا، راحتیبرش در اندازه‌های دلخواه، سادی اجرا و امکان تقویت به صورت خارجی از عمده مزایای FRPها در ترمیم سازه‌های بتنی نسبت به سایر روش‌ها می‌باشد.چسباندن FRP به ناحیه کششی بتن در اعضای خمشیدر طول مورد نظر سبب افزایش ظرفیت خمشی مقطع خواهد شد.

 

 

هدف از مقاوم سازی:

·       افزایش مقاومت برشی

·       افزایش عمر و دوام

·       کنترل ترک

·       افزایش مقاومت در برابر خوردگی

 

 

 

مقاوم سازی ستونها با تکنولوژی FRP

برای مقاوم سازی ، تقویت و افزایش مقاومت ستونهایبتنی و فولادی در برابر زلزله، سایش، خوردگی، حرارت، آتش سوزی و یا باز گرداندنستون به عملکرد دلخواه می‌توان از FRPWrap ها استفاده کرد. بدین ترتیب ضمن افزایش مقاومت خمشی و برشی ستون،مقاومت در برابر مواد شیمیایی نیز افزایش یافته و عمر سازه و شکل پذیری آن از طریقمحصور شدگی با FRP افزایشمی‌یابد.

 

نوع المان سازه ای:

·       ستونهای بتنی

·       لوله های بتنی

·       ستونهای فولادی

·       لوله های فولادی

 

هدف از مقاوم سازی با FRP:

·       افزایش مقاومت خمشی

·       افزایش مقاومت برشی

·       افزایش مقاومت فشاری

·       کنترل گسترش ترک

·       افزایش دوام و عمر

·       افزایش شکل پذیری

·       ترمیم ناشی خوردگی

·       افزایش مقاومت در برابر خوردگی 

 

 

 

نصب و اجرای مصالح FRP

الیاف و مصالح مختلف FRP می‌توانند نوسط روشهای دستی، روش دور پیچی با دستگاه مکانیزه(ماشینی)، دستگاه آغشته ساز الیاف،  عمل آوری سریع در محل اجرا و یا ازطریق روش انتقال تزریق رزين (ResinTransfer Molding) بدون نیاز به حفاری (Trenchless) بر روی المانهای مورد نظر نصب گردد. مراحل گام به گام اجرای الیاف FRP برای تقویت و مقاوم سازی به شرح زیر است:

 

1. آماده سازی سازه مقاوم سازی: قبل از انجامهرگونه تقویت با ورقه های FRP بایستیدرصورت نیاز بتن تخریب شده را جدا کرده و در صورت رسیدن به آرماتور خورده شدهاقدامات مربوط به ترمیم آنها یا تعویض آنها را انجام دهیم و سپس با مصالح یکنواختسطح آنها را بپوشانیم.

2. آماده سازی سطح: پس از تعمیر سازه آسیب دیده،سطح آن کاملا صاف شده و نامنظمی ها و زوایای تند و تیز گوشه ها به وسیله ماسه پاشیSend Blast، ماله،فشار آب Water Jet یا سابکاملا گرد می شود.

3. به کار بردن آستری یا پرایمر FRP: برای افزایش چسبندگی و جلوگیری از جدایش ورقه FRP  ازلایه چسب یا رزین اپوکسی بین بتن و ورقه، با غلتک یک لایه اپوکسی FRP با لزجت کم به طور موضعی روی سطح موردنظر به عنوان پرایمر می‌مالند.

4. بتونه کردن سطح مقاوم سازی: یک لایه چسب FRP با ویسکوزیته بالا برای پرکردن خلل و فرج و فرورفتگیها در محلهایمورد نیاز به کار برده می شود.چسبندگی مناسب الیاف یا لمینت FRP بااجرای مستقیم مصالح ترمیم بر روی لایه زیرین که به درستی آماده شده است حاصل می‌شود.

5. بریدن شیت FRP: بر روی یک سطح تمیز و آماده که عاری از هر گونه آلودگی، چسب وناصافی است ورقه FRP مطابقمشخصات و جزئیات ارائه شده بریده می شود.

6. اشباع کردن الیاف FRP: در پروژه های بزرگ مقاوم سازی ورقه ها با دستگاههای گرداننده خاصدر کارخانه اشباع می شوند و لایه اپوکسی یا ماتریس رزین به آن اضافه می شود و فقطکافی است در محل مورد نظر چسبانده شود ولی در کارهای کوچکتر در محل کارگاه رزین FRP روی سطح موردنظر مالیده شده سپس ورقه FRP خشک و بدون چسب بر روی سطح بتن چسبانده می شود.

7. کاربرد  مصالح FRP: الیاف را با دقت روی سطح هموار و بدون هیچ گونه آلودگی، حبابهوای محبوس به صورت کاملا صاف و مستقیم دقیق می چسبانند.

8. نظارت بر کنترل کیفیت FRP: در زمان عمل آوری 2 تا 6 ساعت بسته به شرایط حاکم، سطح مقاومسازی شده با FRP چک وکنترل می شوند تا هیچ گونه حباب هوا بین لایه FRP و بتن حبس نشده باشد و خم شدگی یا بیرون زدگی (Sagging) وجود نداشته باشد و ناظرهایتربیت شده ای برای کنترل کیفیت FRPاستفاده می شود.

9. اطمینان از کیفیت اجرای مقاوم سازی با FRP: گزارش های کنترل کیفیت تهیه شده و به خوبی نگهداری می شوند تااطمینان از اجرای موفقیت آمیز ترمیم ، تقویت و تعمیر با FRP حاصل شود.

10. لایه رویه FRP: پس از عمل آوری و نظارت بر کیفیت اجرای مقاوم سازی، ورقه های FRP به منظور حفاظت، نگهداری و حفظ زیبایی و معماری با یک لایه بتنرویین یا ماده ای دیگر پوشانده می شوند.

 

مشخصات عمومی محصولات کامپوزیتی FRP:

مشخصات کلی و مکانیکی کامپوزیتهای FRP به شرح زیر می‌باشد:

مقاومت FRP در مقابل خوردگی

بدون شك برجسته‌ترین و اساسی‌ترین خاصیت سیستم هایكامپوزیتی FRP مقاومتFRP در مقابل خوردگی و خصوصیات فنی بالای الیافو صفحات FRP در مقاوم سازی است. در حقیقت این خاصیت مادهFRP تنها دلیل نامزد كردن آنها به عنوان یكگزینه جانشین برای اجزاء فولادی و نیز میلگردهای فولادی است. به خصوص در سازه‌هایبندری، ساحلی و دریایی و همچنین در سازه های مرتبط با نفت ، پتروشیمی و پالایشگاهیمشخصات فنی مناسب كامپوزیت FRP درمقابل خوردگی، سودمندترین مشخصه میلگردهای FRP است.

مقاومت FRP

مصالح FRP معمولاً مقاومت كششی بسیار بالایی دارند، كه از مقاومت كششی فولادبه مراتب بیشتر است. مقاومت كششی بالای مواد FRP كاربرد آنها را برای سازه‌های بتن آرمه، خصوصاً برای سازه‌های پیش‌تنیدهبتنی و مقاوم سازی بسیار مناسب نموده است. مقاومت كششی مصالح FRP اساساً به مقاومت كششی، نسبت حجمی، اندازه و سطح مقطع فایبرهای FRP بكار رفته در آنها بستگی دارد. مقاومت كششی محصولات FRP برای میله‌های با الیاف كربن 1100 تا 4900 Mpa ، برای میله‌های با الیاف شیشه تا 2300 Mpa، و برای میله‌های با الیاف آرامید تا MPa 1650 گزارششده است. چنین مشخصات فنی بالا اهمیت مقاوم سازی با FRP را بیش از بیش روشن می سازد.

مدول الاستیسیته FRP

مدول الاستیسیته الیاف FRP اكثراً در محدوده قابل قبولی قرار دارند. مدول الاستیسیته FRP ساخته شده از الیاف كربن، شیشه و آرامید به ترتیب در محدوده 200 تا 230 ، 70 و GPa 60 گزارششده است. برای مقاوم سازی و تقویت بتن از این الیاف استفاده می شود.

وزن مخصوص FRP

وزن مخصوص FRP به مراتب كمتر از وزن مخصوص فولاد است؛ به عنوان نمونه وزن مخصوصكامپوزیتهای CFRP یك سوموزن مخصوص فولاد است. نسبت بالای مقاومت به وزن در الیاف FRP از مزایای عمده آنها در كاربردشان به عنوان تقویت و مسلح كنندهبتن محسوب می شود.

عایق بودن FRP

مصالح FRP خاصیت عایق بودن بسیار عالی دارند. به بیان دیگر، این مواد از نظرمغناطیسی و الكتریكی خنثی بوده و عایق مناسبی محسوب می‌شوند. بنابراین استفاده ازبتن مسلح به FRP به جایاستفاده از میل گردهای فولادی در قسمتهایی از بیمارستان كه نسبت به امواج مغناطیسیحساس هستند. و در مسیرهای هدایتی قطارهای شناور مغناطیسی و همچنین در باندفرودگاهها و مراكز رادار بسیار سودمند خواهد بود.

مقاومت خستگی FRP

خستگی خاصیتی است كه در بسیاری از مصالح ساختمانیوجود داشته و در نظر گرفتن آن ممكن است به شكست غیر منتظره، خصوصاً در اجزایی كهدر معرض سطوح بالایی از بارها و تنش‌های تناوبی قرار دارند، منجر شود. در مقایسهبا فولاد، رفتار مصالح FRP درپدیده خستگی بسیار عالی است؛ به عنوان نمونه برای تنش‌های كمتر از یك دوم مقاومتنهایی، مواد FRP در اثرخستگی گسیخته نمی‌شوند و مناسب مقاوم سازی با FRP در بتن می باشند.

خزش FRP

پدیده گسیختگی ناشی از خزش اساساً در تمام مصالحساختمانی وجود دارد؛ با این وجود چنانچه كرنش ناشی از خزش جزء كوچكی از كرنشالاستیك باشد، عملاً مشكلی بوجود نمی‌آید. در مجموع، رفتار خزشی كامپوزیت‌های FRP بسیار خوب است؛ به بیان دیگر، اكثرFRP های در دسترس، دچار خزش نمی شوند.

چسبندگیFRP با بتن در مباحث مقاومسازی

خصوصیت چسبندگی، برای هر ماده‌ای كه به عنوان مسلحكننده بتن بكار رود، بسیار مهم تلقی می شود. تحقیقات اخیر در دنیا مقاومت چسبندگیخوب و قابل قبولی را برای میله‌های كامپوزیتی FRP در مقاوم سازی بتن گزارش می كند.

برای مشاهده مشخصات شیت های کربن، شیشه و آرامید ومیلگرهای FRP شرکت کلینیکفنی و تخصصی بتن ایران لطفا به قسمت محصولات وبسایت مراجعه کنید.

 

 

 

 

کاربردهای FRP

به دنبال فرسوده شدن سازه‌های زیر‌بنایی و نیاز بهتقویت و مقاوم سازی سازه‌ها برای برآورده کردن شرایط سخت‌گیرانه طراحی طبق نشریههای جدید، طی دو دهه اخیر تأکید فراوانی بر روی تعمیر و مقاوم‌سازی ساختمان ها درسراسر جهان، صورت گرفته است. از طرفی، بهسازی لرزه‌ای سازه‌ها بخصوص در مناطقزلزله‌ خیز، اهمیت فراوانی یافته است. در این میان تکنیک‌های استفاده از مواد مرکبFRP بعنوان مسلح‌ کنندة خارجی به دلیل خصوصیات ومشخصات فنی الیاف CFRP و GFRP، از جمله مقاومت بالا، سبکی، مقاومت شیمیاییو سهولت اجرا، در مقاوم‌سازی و تقویت سازه‌های بتنی و فولادی اهمیت ویژه‌ای پیداکرده‌اند. از طرف دیگر، این تکنیک‌ها به دلیل اجرای سریع و هزینه‌های کم مورد پسندجامعه مهندسی برای کاربرد FRP قرارگرفته است.

دلیل دیگر استفاده از صفحات و پروفیل های FRP و کاربرد آن در داخل بتن، جلوگیری از پدیده خوردگیدر برابر اسید های قوی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاش زلزله می باشد. هرچند کهاستفاده از پروفیل FRP به جایفلز سبب کاهش وزن بنا نیز خواهد شد، اما در استفاده از این صفحات، مساله کاهش وزناهمیت ناچیزی نسبت به دو مورد بیان شده دارد. دلیل بالا بودن عمر کامپوزیت های FRP خواص غیر کشسان الیاف است. در حالی که مواد فلزی حالت کشسان داشتهو انرژی جذب شده را میرا می نمایند. بنابراین مواد کامپوزیتی FRP در برابر ارتعاشات زلزله عملکرد بهتری خواهند داشت و بهترین گزینهجهت مقاوم سازی ساختمان FRP خواهدبود (برای مقابله با زلزله).  مصالح پلیمری یا کامپوزیتی FRP در واقع به عنوان پوشش های محافظتی، مقاومت سازه را در برابر موادشیمیایی بسیار خورنده (محیط های اسیدی قوی)، مولکولهای پر تحرک و آشفته آب، دمایبالا و سایش افزایش می دهد. استفاده از این پوشش ها به همراه کامپوزیتهای FRP ضمن افزایش مقاومت المانهای زیر، آنر نفوذناپذیر و عایق نیز میکند.

 

 

آزمایش و تست FRP

استفاده از الیاف FRP روش بسیار مناسبی برای ترمیم و تقویت سازه های بتنی در مباحثمقاوم سازی در شرایط محیطی مختلف از جمله شرایط محیطی مهاجم خوردنده می باشند. اینالیاف استحکام کششی و مدول الاستیسته بسیار بالایی نسبت به مصالح دیگر در مقایسهبا وزن خود دارند. با توجه به کاربرد بسیار مفید، حساس و گسترده الیاف FRP، باید کنترل هایی بر کیفیت این محصولات قبل و بعد از اجرا صورتگیرد تا از علمکرد صحیح این الیاف اطمینان پیدا کنیم. لذا شایسته است که طبقاستاندارد ها و نشریه های بین المللی FRP معتبر آزمایشاتی را انجام بدهیم.

از جمله آزمایشاتی که قبل از اجرای مقاوم سازی صورتمی گیرد آزمایش مقاومت کششی الیاف FRP میباشد. این تست برای بدست آوردن ظرفیت نیروی کششی و کرنش کششی نهایی صورت می گیرد.نتایج بدست آمده از این آزمایش برای تعیین مشخصات مصالح، کنترل کیفیت و تضمین،طراحی و تحلیل و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست طبق استاندارد ASTM D3039 انجام می‌پذیرد.

 

آزمایش مهم دیگری که بعد از اجرای ورقه های CFRP و GFRP جهت کنترل کیفیت و تضمین اجرای تقویت و مقاوم سازی سازه صورت میگیرد آزمایش Pulloff می باشد. تست Pulloff در مقاوم سازی با FRP برایکنترل کیفیت و یکپارچگی در عملکرد، ناشی از چسبندگی مناسب سیستم FRP به سطح صورت می گیرد.

 


or
or
A password will be send on your post
Registration