دستورالعمل بهترین روش آب بندی مخازن بتنی آب

دستورالعمل بهترین روش آب بندی مخازن بتنی آب

کد مطلب : 514

دستورالعمل بهترین روش آب بندی مخازن بتنی آب

کلیات :

آب بندی سازه های بتنی به لحاظ مشکلات بهره بردای، پرت آب ،احتمالنشست در سازه های مجاور ، دوام سازه های بتنی ( پر واضح است که نفوذپذیری مهم ترینعامل در بروز انواع علل تخریب از جمله خوردگی میلگرد ها به عنوان رایج ترین علت درتخریب سازه های بتنی می باشد و با کاهش حداکثری نفوذپذیری بتن در جسم و البتهکنترل و آب بندی درزها تا حدود قابل توجهی بروز این آسیب های به تعویق می افتد ) ونیز ناهنجاریهای دیداری از اهمیت بالایی برخودار می باشد. تا جایی که در بسیاری ازپروژه های پر اهمیت و بزرگ ، به خصوص در سازه های هیدرولیکی مانند مخازن نگهداری ،تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، سازه های آبگیر ، تیکنر و کولینگ تاور ها ،  به لحاظ حفظ سرمایه در بازه های زمانی تعریفشده و عدم آسیب دیدگی زودهنگام و نیاز به تعمیرات متناسب ، در مرحله  اجرا پوشش لازم براساس شرایط مختلف بر روی سطحکل سازه اجرا می گردد تا علاوه بر جلوگیری از مشکلات نشت آب ، با جلوگیری از عواملخوردنده که به طورم معمول در پتروشیمی، کارخانجات فولاد و صنایع رایج هست از تخریبزودهنگام جلوگیری شود.

      امروزه روشهایمختلفی جهت حفاظت و آب بندی سازه های بتنی در سطح جهان شناخته شده می باشد. ازجمله این روشها می توان به انواع پوشش های اپوکسی ، نفوذگرهای سیمانی ، پلی یورتان، پلی یورا ، پوشش های قیری ، ژئوممبرین ، جی سی ال ، تزریق رزین اپوکسی ، تزریقرزین پلی یورتان ، تزریق مواد پایه سیمانی ،  سیلیکون ها ، سیلوکسان ، اکرلیکی-سیمانی ،اکرلیکها ، سیستم های زهکشی، فایبرگلاس ، رابر لاینیگ ، کاشی ضد اسید ،  و ... اشاره کرد. هر یک از این سیستم ها میتوانند بسته به شرایط محیطی ، اجرایی و بهره برداری کاربردی و موفق باشند.

 

برخی از عوامل موثر در انتخاب پوشش محافظتی و آب بند به شرحذیل می باشد :

·       نوع کاربری سازه

·       ابعاد و دسترسی به سازه

·       محدودیت زمانی و مکانی اجرا

·       نوع سیال در تماس با سازه از منظر شیمیایی ،فیزیکی و دمایی

·       دمای محیط و تغییرات دمایی منطقه

·       در معرض تابش آفتاب بودن یا نبودن

·       فشار و هد بار

·       مجاورت و یا عدم مجاور با آب شرب

·       فصل زمان اجرا

·       مسقف یا غیر مسقف بودن سازه

·       جاری یا ساکن بودن سیال

·       مبحث اتقصادی

·       در دسترسی بودن تجهیزات ، متریال مصرفی وپرسنل متخصص اجرایی جهت اجرای پوشش ( باید توجه داشت که بهترین متریال در صورتاجرا توسط مجریان بی تجربه و عدم رعایت نکات اجرایی می توانند با وجود صرف هزینههای بالا دارای عمر پایینی باشند- مشاهده پروژه هایی که با وجود صرف هزینه های بالا  شاهد بروز مشکل در زمانی کوتاه پس از بهرهبرداری هستیم دور از دسترس نیست )

·       دوام مورد نظر کارفرما و بهره بردار

·       شرایط و نوع بستر کار

·       و ...

بدیهی است که در هر پروژه بسته به شرایط و عوامل فوق الذکراز یک سو و از سوی دیگر مشخصات ذاتی ، مزایا و محدودیت های متریال و روش اجرا ،روش مناسب گزینش می گردد. به طور مثال محدودی تزمانی چند ساعته در یک کارخانهممکنه باعث شود تنها گزینه ممکنه تزریق رزین پلی یورتان به حساب آید حتی اگر دارایبهترین مشخصات فنی از منظر دوام نباشد. یا در یک مخزن نگهداری اسید سولفوریک 98درصد چاره ای جز استفاده از کاشی یا آجر ضد اسید نیست هر چند که به علت خصوصیاتاجرایی دارای دوام بلند مدتی نباشد.

بنابراین در یک پروژه ممکن است یک یا چند گزینه از مواردفوق تعیین کننده نوع پوشش باشند. لذا آنچه به عنوان یک اصل ( مانند سایر بخش هایمهندسی ) باید مد نظر کارشناس طراح و مجری آب بندی باشد این است که همیشه بایداقتصادی ترین روش ممکن با لحاظ پاس کردن شرایط مورد نظر انتخاب شود. این بدان معنیاست که الزاما گرانترین روش و مصالح  بهترین روش نبوده و حتی ممکن است عملکرد بلندمدت یک پوشش گرانقیمت ،  ضعیف تر از یکپوشش ارزان تر باشد.

نکته دیگری که باید مد نظر قرار داد ، در مخازن بتنی هموارهاستفاده از پوشش های محافظتی پایه سیمانی به لحاظ نزدیکی عملکردی و ساختاری با بتنبستر دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر روش های می باشند ، اهمیت این امر به خصوصدر مناطقی که دارای دماهای بالا و پایین و یا تغییرات دمایی هستیم و یا حتی مخازنبا ابعاد بزرگ وجود دارد از اهمیت بالاتری برخودار است. البته باید توجه داشت وجهدوم الزامی دارای بودن شرایط و دوام لازم در برابر سیال در تماس می باشد. چرا کهپوشش های پایه سیمانی نیز مانند خود بتن بستر دارای مقاومت پایینی در برابر موادخورنده بالا و اسید می باشند.

به عنوان نکته نهایی در این بخش یادآور می گردد شایدمهمترین گام در موفقیت عملیات آب بندی ، کارشناسی و گزینش بهینه روش و متریالمصرفی می باشد.

 

روش پیشنهادی :

در ابتدا لازم به ذکر است این شرکت جز محدود شرکتهای تولیدکننده ، وارد کننده و مجری تخصصی انواع پوشش های آب بندی و محافظتی می باشد. ازاین رو روش پیشنهادی صرفا براساس کارشناسی انجام شده و تجارت جاری در پروژه هایمختلف بوده و به هیچ وجه اصرار در به کارگیری روشی خاص ملاک نبوده است.

با توجه به موارد فوق الذکر  و نیز آنالیز ارائه شده از سوی کارشناسان محترمشرکت طوس آب ، ابعاد مخازن و شرایط محیطی منطقه ، پیشنهاد این شرکت بر پایه دوگزینه پایه سیمانی می باشد.  پوشش های پایهسیمانی به علت دارا بودن ضریب انبساط حرارتی منطبق با بتن بستر و عملکردی یکپارچهو مشابه با بتن در برابر تغییرات دمایی متناوب منطقه و انبساط و انقباض ناشی از آنو همچنین نشست و جابجایی های کوچک مخازن پس از ورود به مدار بهره برداری و آببگیری آسیب نمی بینند ( در پوشش های رزینی به علت غیر منعطف بودن و ضریب انبساطحرارتی متفاوت با بتن بستر ، در اغلب مواقع شاهده طبله یا ترک خوردگی این پوشش هاهستیم ) . همچنین با توجه به عدم وجود حساسیت بالا به رطوبت در مرحله اجرا ( برخلاف پوشش های رزینی از جمله اپوکسی ، پلی یورتان و پلی اورا ) دارای سرعت اجراییبالا و به تبع مشکلات کمتر کیفی بر اثر اشتباهات رایج و محتمل اجرایی می باشند.همچنین در پوشش های  رزینی در صورتی که بههر علتی یه نقطه دچار مشکل و آب به پشت پوشش نفوذ کند. ، ایجاد این امر باعث گسترشبلندشدگی پوشش و یا ترک خوردگی در سایر نقاط مجاور و پیشرفت آن از نظر خرابی میگردد.

علاوه بر این موارد فنی ، به تبع هزینه های استفاده از پوششهای سیمانی نسبت به پوشش های اپوکسی یا پلی یورتان پایین و اقتصادی تر می باشد.

 

در این راستا و باعنایت به موارد ذکر شده ، پیشنهادات اینشرکت به شرح ذیل است :

گزینه نخست، پوشش سوپر الاستومری Betogard SF-127  ، تولید شرکت رایحه بتن سبز ( کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ) ساخت ایران : این پوشش بر پایهرزین های اکرلیکی ویژه و مواد شبه سیمانی با نسبت 1 به 2 ( ده کیلوگرم مایع + 20کیلوگرم پودر ) بوده و از نظر کیفی از بسیاری از محصولات مشابه خارجی بالاتر میباشد. این پوشش با میزان مصرف در حدود دو کیلوگرم برای هر مترمربع  در دو لایه ، دارای تاییدیه آب شرب معتبر ازپروژهشگاه رازی می باشد. از مزایای این پوشش می توان به چسبندگی خوب ، ضریب انبساطحرارتی منطبق با بتن بستر ، ایجاد پل بر روی ترک و درزها تا عرض 1.5 میلیمتر ،امکان اجرا بر روی سطوح با زبری و تخلخل کم بدون ترمیم ، انعطاف پذیری بالا ،مقاومت مکانیکی و شیمیایی قابل قبول ، عدم حساسیت به رطوبت در زمان اجرا ، مقاومدر برابر UV ، عدم نیاز به کیورینگ ویژه ، سرعت بالا درمدار آمدن ، قابلیت ترمیم موضعی در صورت آسیب دیدگی احتمالی، سهولت و سرعت بالایتامین با توجه به حجم کار و ... اشاره کرد. مراحل اجرایی پوشش Betogard SF-127 به شرح ذیل است.

·       ساب سطوح بتنی به منظور حذف لایه های ضعیفاز سطح بتن و مشخص شدن معایب و مشکلات-درصورت نیاز

·       تخریب بتن های کرمو ، آسیب دیده ، بتن هایضعیف، ترک ها و درزهای اجرایی و ... ، به شکل هندسی و زوایای نسبتا قائم و عمقتقریبا یکنواخت

·       شستشوی مخزن به منظور حذف گرد و غبار و لایههای ضعیف با واترجت

·       اجرای ماهیچه کشی در اتصالات قائم  کف به دیواره و دیوار به دیوار ، با استفاده ازملات پایه سیمانی اصلاح شده با پلیمر و چسب اتصال Dezobond P-2200

·        ترمیم موضعی محل های کرمو و درزها با ملات پایهسیمانی آب بند Dezosive WM  و چسب لاتکس Dezobond P-2200

·       اجرای دو لایه پوشش Betogard SF-127 به همراه توری فایبرگلاس بر روی درزهای ترمیم شده ، اتصال کف بهدیوارها ، محل بولتها ، محل های کرموی ترمیم شده ...

·       اجرای پوشش سوپر الاستومری سیمانی اکرلیکی Betogard SF-127 در دو لایه .

 

گزینه دوم ، استفاده از پوشش نفوذگر کریستال شونده Betogard P-30 ، تولید شرکت رایحه بتن سبز ساخت ایران :

·       ساب سطوح بتنی به منظور باز شدن حفراتمویینه بتن ، حذف لایه های ضعیف از سطح بتن و مشخص شدن معایب و مشکلات

·       تخریب بتن های کرمو ، آسیب دیده ، بتن هایضعیف، ترک ها و درزهای اجرایی و ... ، به شکل هندسی و زوایای نسبتا قائم و عمقتقریبا یکنواخت

·       شستشوی مخزن به منظور حذف گرد و غبار و لایههای ضعیف با واترجت

·       اجرای ماهیچه کشی در اتصالات قائم  کف به دیواره و دیوار به دیوار ، با استفاده ازملات پایه سیمانی اصلاح شده با پلیمر و چسب اتصال Dezobond P-2200

·        ترمیم موضعی محل های کرمو و درزها با ملات پایهسیمانی آب بند کریستال شونده Dezosive WP  

·       مرطوب کردن سطح کار

·       اجرای پوشش سوپر الاستومری سیمانی اکرلیکی Betogard P-30، به میزان دو تا سه کیلوگرم ، در دو لایه .

·       عمل آوری و مرطوب نگه داشتن پوشش به میزان 7تا 28 روز برای واکنش زادیی حداکثری و نفوذ پوشش در بتن.










کلینیک فنی وتخصصی بتن ایران ، علاوه بر دفتر مرکزی خود واقع در تهران ، پونک، خیابان سردار جنگل ، بین حیدریمقدم و سعیدی نیا ، پلاک 16 ، طبقه دوم ، واحد 4  ، و نیز دفتر جنوب کشور خود، واقع در استان خوزستان ، شهرستان اهواز ،زیتون کارمندی ، فلکه پارک ، جنب بانک تجارت ، ساختمان 88 ، در بسیاری از استانهای دیگر از جمله  استان هرمزگان (بندرعباس، قشم، خارک و ...) ، استان بوشهر (شهرستان بوشهر ، عسلویه ، جم ، برازجان، کنگان و ... ) ، استان اصفهان (شهرستان اصفهان ،  شهرضا، فولاد شهر، شاهین شهر ، زرین شهر ( ، استان یزد ، استان کرمان ، استان فارس (شهرستان شیراز ، نورآباد ممحسنی ، جهرم و( ... ، استان کرمانشاه ، استان کردستان )شهرستان سنندج ( ، استان لرستان خرم آباد ، بروجرد ، دورود، نورآباد ،الشتر و ... ) ، استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ( شهرستان های تبریز و ارومیه ) ، استان اردبیل، استان زنجان، استان سمنان، استان های خراسان رضوی ، خراسان جنوبی وشمالی (شهرستان های مشهد ، بیرجند و ... ) ، استان سیستان و بلوچستان (شهرستان های زاهدان ، ایرانشهر ، زابل ، سیرجان،پیرانشهر و( ...، استان البرز )شهرستان کرج و ...ملارد ، اشتهارد ،هشتگردو ... ) ، شهر کاشان ، استان قم (شهرستان قم ( ،استان مرکزی ( شهرستان اراک ، شازند ) ،  استان مازندران (شهرستان های ساری ، بابل ، بابلسر، نوشهر ، چالوس ، محمود آبادو( ... ، استان گیلان (شهرستان های رشت ، بندرانزلی و ... )، استان ایلام (شهرستان های ایلام و دهلران، مهران و ... ) ،استان همدان (شهرستان های همدان ، تویسرکان وکبودرآهنگ ( ،استان گلستان شهرستان گرگان ( ،استان قزوین ،  استان خوزستان )شهرستان اهواز ، دزفول ، ماهشهر، سربندر ، آبادان ، خرمشهر ، بهبهان ، شوشتر،شوش ، مسجدسلیمان، رامهرمز ، گتوند و( ... ، استان چهارمحال بختیاری )شهرکرد ( ، جزیره کیش ،  کشور عراق استان بصره، الاماره و نجف ( ، کشور افغانستان )کابل و هرات ) ،  دارای دفاتر فروش و ارائه خدمات مهندسی می باشد. شما می توانید بامراجعه  یا تماس با این دفاتر و یا تماس با شمارهتلفن های ( 44618462-44618379 -09120916272 ) ضمن مشاور از خدمات و محصولاتارائه شده بهره مند شوید.


or
or
A password will be send on your post
Registration