Spectr News Theme

بتن ریزی دیوار، ستون و تیرهای اصلی

کد مطلب : 201

بتن ریزی دیوار، ستون و تیرهای اصلی

بتن ریزی در دیوارها باید در لایه های افقی با ضخامتیکنواخت صورت گ یرد و هر لایه قبل از ریختن لایه بعدی به طور کامل متراکم شود. میزانو سرعت بتن ریزی باید چنان باشد که هنگام ریختن لایه جدید، لایه قبلی در حالت خمیریباشد. عدم رعایت این نکته باعث ایجاد اتصال سرد و نهایتاً عدم یکپارچگی بتن خواهد شد.پیمانه های اولیه بتن باید از دو انتهای عضو ریخته شوند و سپس بتنریزی به سوی قسمتمرکزی سازه ادامه یابد. در تمام حالات باید از جمع شدن آب در انتها و گوشهها جلوگیریشود. در بتنریزی ستونها حتی الامکان باید ارتفاع سقوط آزاد بتن را محدود نمود ، اینارتفاع برای جلوگیری از جدا شدن دانه ها به 9/0 تـا 2/1 متر محدود میشود.

در صورتی که بتن اجباراً در قالبهای بلند ریخته میشود(خصوصاً اگر بتن بدون حباب هوا باشد) برای جلوگیری از آب انداختن بتن، توصیه میشوداز بتن با اسلامپ کم (بتن سفت) استفاده شود، کاستن از سرعت بتنریزی نیز تا حدود زیادیاز آب انداختن بتن جلوگیری مینماید. در ستونهای بلند در صورت امکان میتوان بتن را تاتراز حدوداً 30 سانتیمتر پایینتر از تراز قطعی ریخته و پس از یک ساعت، قبل از اینکهسطح بتن سخت شود، بتنریزی را مجدداً از سر گرفت تا از ایجاد اتصالات سرد جلوگیری شود.توصیه میشود برای جلوگیری از ضایعات ناشی از آب انداختن بتن ، ارتفاع ستون 5/2 سانتیمتربیشتر اختیار شود و بتن اضافی پس از اینکه سخت شد تخریب شود.

به منظور جلوگیری از ترکهای ناشی از نشست خمیری بتنستونها و دیوارها، توصیه میشود ، بتن ریزی این اعضا حداقل 24 ساعت تا 48 ساعت قبل ازبتن ریزی تیرهای اصلی، تیرها و دالهای مجاور آنها انجام شود. ماهیچه ها و سرستونهاباید به صورت یکپارچه با ستون ریخته شوند.

 

or
or
A password will be send on your post
Registration