اجرای عایق ، ایزولاسیون و آب بندی مخازن و استخر با فایبرگلاس

اجرای عایق ، ایزولاسیون و آب بندی مخازن و استخر با فایبرگلاس

کد مطلب : 79

امروزه انواعمختلفی از پوشش ها برای حفاظت و آب بندی سازه های بتنی در ساخته جهان و ایرانشناخته شده است. از جمله این پوشش می توان به اپوکسی ، پلی یورتان ، پلی یورا ،سیلوکسان ، پایه سیمانی کریستال ساز ، پوشش های اکرلیکی ، پوشش های اکرلیکی-سیمانی، رزین های تزریقی ، پوشش های پایه قیری و رابر و ... اشاره کرد. هر کی از اینپوشش ها بسته به شرایط بهره برداری و محیطی ، محدودیت های محیطی و زمانی وانتظارات ، می توانند کارآمد و موثر باشند. از این رو موفقیت سیستم های مورد نظر ،مرتبط با شناسایی شرایط و خواسته و البته مشخصات و پتانسیل های هر یک از این مواردمی باشد.

 

از جمله پوشش و سیستم های آب بندی و محافظت سازه های بتنی فایبرگلاس میباشد . این پوشش دارای مقاومت شیمیایی بالایی در برابر مواد خورنده و اسید میباشد. از این رو ، فایبرگلاس می تواند گزینه مناسبی برای آب بندی مخازن و استخرهای اسید و مواد شیمیایی به شمار آید. شما می توانید برای مشاوره و اجرای پوشش هایمختلف مخازن و استخر ها از جمله پوشش فایبرگلاس با بخش فنی و مهندسی کلینیک فنی وتخصصی بتن ایران تماس حاصل فرمایید.

 

فایبرگلاس چیست؟

فایبرگلاس یک نوعپوشش کامپوزیت (ماده ای متشکل از چند مواد) است که از رزین ها و الیاف شیشه درست میشود،امروزه اکثر کارخانه ها در دنیا مخازن آب واسید خود را بااستفاده از پوشش فایبرگلاس عایق می کنند وجلوی پوسیدگی و ازبین رفتن مخازن وضررهای ناشی از آن را می گیرند امااز ویژگی های دیگر فایبر گلاس سبک بودن ومستحکم بودن آن است که باعث تولیدانواع قطعاتاز جنس فایبر گلاس شده است سپر انواع خودروها، انواع ایرانیتها، اتاقک ها و ...

 

·       رزین : رزین از گروه پلیمرهاست که در دو نوع طبیعی ومصنوعییافت می شود.رزین ها در حالت عادی بصورت مایع میباشند که در اثر ترکیب شدن با دیگر مواد شیمیایی تغییر حالت داده وبه یک مادهجامد تبدیل می شوند ودر این حالت جزء پلیمر های ترموست بشمار می آیند یعنی در برابرحرارتهای بالا به حالت مایع باز نمی گردند. رزین ها در صنایع فایبرگلاس،رنگ سازی ،چسبسازی،فوم و.. جزءمواد اولیه به حساب می آیند.

·       رزین های طبیعی: این رزین ها از مواد معدنی ، گیاهان و حیواناتبدست می آیند. از نمونه های اینگونه رزین ها می توان به شیره ی درختان مخصوصا درختکاج ،سندروس،قیر...اشاره کرد.در سالیان دور از این رزین ها به عنوان درز گیر وآب بندیقایق وکشتی استفاده می کردند. کهربا نیز نمونه ای از رزینهای طبیعی سفت شده است.

·       رزین های مصنوعی: رزین های مصنوعی از ترکیب عناصر شیمیاییمجصول می شوند و چون در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی تولید می شوند یکنواخت تر از نوعطبیعی شان هستند ودر صنعت رنگ سازی ،پلاستیک و...کاربرد دارند. از نمونه های این گونهرزین ها     می توان به رزین های پلی استر ،وینل استر و اپوکسی و پلی اورتان ها اشاره کرد.

·       رزین  پلی استر:این رزین ها از ترکیب اسیدهای آلی دوعاملی با الکل های چند عاملی بدست می آیند و دارایبوی زننده ورنگ تیره مایل به سبز میباشند. این رزین ها توسط شتابگرها وخشک کنندهایمخصوص پخت می شوند وبه حالت جامد تبدیل می شوندودر طی این مرحله درصدی ار حجم خود رااز دست می دهند به همین علت، پلی استر ها بیشتر در ساخت قطعات فایبر گلاس  کاربرد دارند. چون به راحتی از قالب جدا می شوند

·       رزین های وینل استر: وینل استرها از ترکیب رزین اپوکسی بااسید های کربوکسیلیک بدست می آیند.و ازنظر رنگ، تیره مایل به قرمز وبوی بهتری نسبتبه پلی استر ها دارند . این رزینها در برابر انواع اسید ها وباز ها از مقاومت شیمیاییومکانیکی بالایی برخوردار هستند و بیشتر در ایزولاسیون مخازن کاربرد دارند

·       رزین های اپوکسی : از ترکیب ابوکساید با پلی آمین ها رزیناپوکسی حاصل می شود. اپوکسی ها تقریبا بی رنگ و بی بو هستند و از نظر شیمیایی و مکانیکیقابلیت های زیادی نسبت به دیگر رزین ها دارند وهمچنین مقاومت الکتریکی بالا از دیگرویژگی آنهاست.به همین علت اپوکسی ها کاربرد وسیعی در صنعت دارند که از چمله آنها میتوان به صنعت چسب سازی ،کفپوش ها،قالب سازی،سامانه های الکتریکی والکترونیک،هواوفضااشاره کرد.

·       رزین های پلی اورتان: گروهی دیگر از رزین های مصنوعی پلیاورتان ها هستند که از ترکیب پلی اول ها با ایزوسیانات بدست می آیند.پلی اورتان هانیز به صورت فوم،الاستومری،پلاستیک نیز یافت می شوند.رزینهای پلی اورتان به علت مقاوتعالی در برابر نور خورشید ومقاومت سایشی فوق العاده بالا جز رزین های خاص بشمار میآیند.گران قیمت بودن این رزین ها باعث شده که فقط در شرایط بالا بودن حساسیت کار استفادهشوند.بطور مثال خط کشی های جاده ها که نیاز به مقاوت سایشی ودوام بالا در برابر نورخورشید دارند از رنگ های پلی اورتانی استفاده می کنند.

 

پوششفايبرگلاس و لاينينگ مخازن

فايبرگلاس (Fibreglass/Fiberglass) :

فايبرگلاس يا كامپوزيتهاي پليمري نوعي پوشش است كه از مواد نفتي و پشم شيشه درست مي شود. امروزه  بيشتر كارخانه ها براي عايقكاري يا ايزولاسيون مخازنحاوي آب و اسيد از فايبرگلاس استفاده مي كنند و بدين ترتيب جلوي پوسيدگي و  ازبين رفتنمخازن و ضررهاي ناشي از آن را مي گيرند.

سبك و مستحكم بودناز ديگر ويژگي هاي فايبرگلاس است كه باعث توليد انواع قطعات از جنس فايبرگلاس شده است( چگالي فايبر گلاس در حدود ۲۰۰۰-۱۸۵۰ كيلوگرم بر متر مكعب است) : مخازن نگهداري مايعاتمختلف از جمله اسيد، سپتيك تانكها، چربي گيرها ، سپر انواع خودروها، انواع ايرانيتها، اتاقك ها ، سيلوهاي سيمان و

به عبارت ديگرفايبرگلاس كه به نامهاي GRP(Glass Reinforced Plastic) يا GFRP(Glass Fiber Reinforced Plastic) هم شناخته شدهاست يك FRP يا  Fiber (Fibre) Reinforcement Polymer ( فيبرهايپليمري تقويت شده يا پلمير تقويت شده با الياف) ساخته شده از يك ماتريس پلاستيكي تقويتشده بوسيله فيبرهاي شيشه اي ريز و نازك مي باشد كه اين ماتريس پلاستيكي مي تواند شاملانواع رزين (اپوكسي ، پلي استر يا وينيل استر) و يا مواد ترموپلاستيك باشد.

فايبرگلاس ، كامپوزيتياز الياف شيشه با مواد پليمري است كه از پشم شيشه به عنوان ماده تقويت كننده و از موادپليمري به عنوان مواد زمينه استفاده مي‌شود. قطعات فايبرگلاس حاوي يك نوع يا بيشتراز الياف تقويت كننده بوده كه توسط يك رزين ( ماتريس ) احاطه ميگردند.

الياف تقويتي نقشاصلي را در استحكام و مقاومت قطعات دارا مي باشند كه تعدادي از انواع آن شامل اليافشيشه ، الياف كربن ، الياف آراميد ، الياف بازالت و غيره هستند. كه الياف هاي فوق الذكرخود داراي اشكال و انواع مختلفي مي باشند.

 

Lining :  اف آرپي لاينينگ يكي از رايج‌ترين كاربردهاي صنعت فايبرگلاس است، به عنوان مثال در آب‌بنديمخازن، پوشش سقفها، عايق بندي مخازن در صنايع شيميائي، توليد و يا مستحكم‌سازي مخازنپي‌وي‌سي، ضد خوردگي مخازن فلزي و ساير موارد. كه اين تفاوتها براساس رزين‌هاي تخصصيمختلف به دست مي‌آيد. اين رزينها مي‌تواند در برابر اسيدهاي قوي و حرارت بالا دوامبياورد.

از الياف FRP عمدتاً بصورت نصب خارجي بر روي سطوح بتني جهت ترميمو تقويت سازه هاي بتني استفاده مي گردد. از اين الياف همچنين در بهسازي لرزه اي يامقاوم سازي در برابر انفجار  در سازه هاي بتنيو  در تقويت سازه هاي مصالح بنايي ، فولاديو چوبي نيز مورد استفاده قرار مي گيرند. اليافFRP  به دو صورت لمينتهاي سخت شده  كه توسط پرايمر و چسب مجزا بهسطح بستر چسبانده مي شوند و يا بصورت  اليافبافته شده خشك  كه در هنگام نصب با چسب مخصوصاشباع مي شوند استفاده مي گردند.  در حالت دومچسب بعنوان ماتريكس بين الياف كامپوزيت و همچنين عامل اتصال الياف با سطح بستر عملمي نمايد.كيفيت، يكپارچگي و عملكرد كلي سيستم هاي مقاوم سازيFRP تا حد زيادي بستگي به چسبندگي سيستمFRP به بستر زيرين (بتني و ...) دارد.

 

عایق کاری استخر و مخازن با فایبرگلاس

یکی از روش های  عایق کاری استخر و مخازن بتنی   استفادهاز فایبر گلاس می باشد که نسبت به عایق های سنتی بسیار با دوام و مقاوم میباشد .

 

فایبرگلاس در ساختمان:

از تاریخچه دقیق استفاده از فایبرگلاس به عنوان عایقرطوبتی توسط دیگر همکاران اطلاعی ندارم، اولین بار اینجانب در سال 1371، استخر و جکوزییک ساختمان مسکونی واقع در خیابان کیهان زعفرانیه را ایزوله کردم، پس از آن با شدتگرفتن ساخت و ساز در شمال تهران و تمایل بیشتر سازندگان به ایجاد فضای سبز در طبقاتو ساخت آب نما و باغچه های روی بام ،جکوزی و استخر، مخازن آب آشامیدنی، سقف پارکینگهایزیر سطح و.. کار ایزوله در ساختمان رونق گرفت و هموارهسازندگان بیشتری متقاضی اجرای عایق فایبرگلاس در ساختمانهای خود شدند.

 

 

مزایای فایبر گلاس نسبت به سایر عایق ها وعایقهای سنتی

·       عایقهای سنتی معمولاً از یک طرف عایق هستند و درصورتنفوذ آب به زیر آن مانند تاول از بدنه جدا می شوند،

·       در اثر حرارت ذوب شده و قیر آن سرازیر می شود،

·       در صورت غوطه وری در آب کنف موجود در قیر و گونی پوسیدهو از بین می رود،

·       در مقابل سرما و فشار آب یخ زده موجود در سطح مقاومتندارند،

·       در مقابل اشیاء تیز و ریشه درختان مقاومت ندارند و..

·       می توان از فایبرگلاس برای جلو گیری از نفوذ آب استفادهکرد(در شهرهائی که سطح آبهای زیرزمینی بالاست فایبرگلاس کاملا جواب داده است)،

·       فایبرگلاس پس از سخت شدن، جسم جامد بوده و سرما وگرما تاثیری در آن ندارد،

·       فایبرگلاس مقاوم در مقابل ریشه درختان و گل و گیاهمی باشد،

·       فایبر گلاس در مقابل فشارهای وارده بر ساختمان بهخوبی مقاومت می کند،

·       فایبرگلاس در محیط های اسیدی و قلیائی مقاوم است،

 


or
or
A password will be send on your post
Registration